Skip to content

Discipelmakers

Help iemand Jezus te volgen

Geef je op!

Vindt er in jouw omgeving binnenkort een evenement van The God Story plaats? En wil jij een discipelmaker voor een aantal geïnteresseerden zijn? Geef je dan op via onderstaand formulier. Onder het formulier staat meer informatie over wat een discipelmaker is. Voor het project in Leeuwarden 2024 zijn de data nog niet definitief, maar je ontvangt al wel aanvullende informatie bij de aanmelding. Dank voor je opgave!

Discipelmakers

Tijdens de events van The God Story zien we veel mensen reageren op het evangelie. De uitdaging is om deze mensen te helpen volgelingen van Jezus Christus te worden. Door onze ervaringen van de afgelopen jaren hebben we een aantal stappen geformuleerd om zoveel mogelijk van de mensen die reageren op te vangen in een discipelschapstraject. We hebben kunnen zien wat wel goed werkt en wat niet zo goed werkt.

De belangrijkste ‘succesfactor’ is de zogenaamde discipelmakers uit de plaatselijke kerken. We noemen ze bewust discipelmakers en geen nazorgers, omdat de term nazorgers de indruk geeft dat het om een eenmalig contactmoment op het event zelf gaat. Het gaat om het tijdelijk opvolgen van nieuw gelovigen of geïnteresseerden.

Een ‘Discipelmaker’ is iemand die makkelijk contact maakt en niet schroomt om op iemand af te stappen.

Stappenplan

Een discipelschapstraject bestaat uit de volgende stappen:

  1. Discipelmakers mobiliseren: het Kernteam (plaatselijke christenen die een campagne helpen organiseren) en de contactpersonen uit meewerkende kerken gaan op zoek naar geschikte discipelmakers in de eigen netwerken. The God Story nodigt per mail degenen uit die in de regio de training ‘het evangelie in 4 woorden’ hebben gevolgd.
  2. Volg een voorbereidingstraining: de discipelmakers krijgen een training over hoe ze geïnteresseerden en nieuw-gelovigen kunnen helpen om volgelingen van Jezus te worden. Hierbij worden door de organisatie van The God Story verschillende vormen besproken die ingezet kunnen worden.
  3. Contactmoment: tijdens de events worden de geïnteresseerden en nieuw-gelovigen gekoppeld aan de discipelmakers. Er is dan ruimte voor vragen, gebed en noteren van contactgegevens. Tot slot wordt een uitnodiging gedaan voor een vervolgafspraak. Indien mogelijk wordt een concrete datum geprikt. Dat kan een een-op-een moment bij de McDonald’s zijn (om maar wat te noemen), een Alpha Cursus of een andere laagdrempelige vorm die aansluit bij de geïnteresseerde of nieuw-gelovige.
  4. Opvolgmoment: de eerste opvolging vindt binnen 48 uur plaats door de discipelmaker. Dat kan per telefoon of Whatsapp. Hier wordt o.a. de afspraak nogmaals bevestigd.
  5. Discipelschap: het is van belang dat dit een op maat gemaakt traject is en vraagt dus enige mate van flexibiliteit van de discipelmaker. Of dit een 1-op-1 traject, een kleine groep, een concept als de Alpha Cursus of nog wat anders is, hangt af van de mogelijkheden die de discipelmaker herkent. In eerste instantie is een discipelmaker bereid zo lang als nodig betrokken te zijn.
  6. Coaching van de discipelmakers: in de periode na de events bieden we de discipelmakers de mogelijkheid aan om coaching te ontvangen. Zo kan met ervaren discipelmakers regelmatig coachingsgesprekken gevoerd worden.

Wat vragen we van een discipelmaker?

Dit vragen we van een discipelmaker:

  • Je volgt een voorbereidingstraining voorafgaand aan het evenement 
  • Tijdens The God Story-event(s) help je de geïnteresseerde(n)
  • Je bent bereid om iemand zo lang als nodig te discipelen (in een groep of 1-op-1)
  • Bij voorkeur (maar dus niet noodzakelijk) heb je de training ‘het evangelie in 4 woorden’ gevolgd
  • Je maakt makkelijk contact
× Doorpraten?